Když si budeš věřit, dokážeš všechno- " Pasování na školáka" MŠ 6/16

Název

Když si budeš věřit, dokážeš všechno- " Pasování na školáka" MŠ 6/16

Popis

...a MOŽNÁ PŘÍJDE I KOUZELNÍK A KDYŽ SI BUDEŠ VĚŘIT, NAUČÍ TĚ I KOUZLIT!!..ale to předbíhám..

Vraťme se hezky na začátek...
Krásný den, téměř letní, podle lunárního kalendáře, jenže úplně podle oblohy. Tudíž šaty dívkám, maminky přináší ovoce dle plánu, my se divíme, jelikož je téměř umělecky naservírované, dort je zdravý, mrkvový a stylově se sovičkou...holčičky jsou pyšné, neboť maminka jej nese patřičně hrdě. Šampaňské, ozdobené atrium, atmosféra sílí a fotoaparáty tatínků jsou nachystané,,,... Každý měl svůj podíl a cítí se skvěle, vše může začít.
Jenže.....cíl jsme si stanovili my možná jiný, než bylo očekávání druhé strany, tak musí být nástup pomalý.
Instrukce, seznámení, jasně zvolený průvodce a cestovatelé dnešním dnem. A tentokrát potřebujeme i rodiče. Cesta do školy jako nový životní krok je potřeba brát jako uvědomění si pro celou rodinu a to byl náš cíl, pokusit se sladit energie těchto dvou skupin a nabídnout možnost naučit se, tentokrát prožitkem.

Jako 1.krok bylo nutné překonat ostych, což se pomocí chápajících rodičů povedlo. Padák neměl na jedné straně dostatek osob, které by jej podržely. PODPORA-první slovo, které nádherně sami našli. Bez ní to nejde!!
2. krok - A společná "hra" mohla začít. Pravidla- důležitá věc. Jinak vznikal chaos a nikdo nevěděl, co vlastně má dělat. Potkaly se dvě skupiny. Jedna znalá, děti, druhá drží padák poprvé- rodiče. Proto pravidla vysvětlí dítě. RESPEKT- další důležitá dovednost, tentokrát poslouchají dospělí své malé děti, je vidět zaujetí, vždyť dítě také sedí celý den ve škole a poslouchá paní učitelku a rodič to nemůže vědět nikdy lépe.... musí se učit-je to pro ně těžké, ale zvládají to!!!
Přichází samotná činnost -máme se pokusit, aby všechny míčky zmizely ve středu kruhu a propadly otvorem. Rodiče hra nesmírně baví, jsou motoricky zdatnější, jejich koordinace vizuomotoriky je rychlejší, dokáží lépe bez slovního doprovodu manipulovat napnutým textilem, ale vše, co umí souvisí s jejich vývojem, s věkem. Jejich děti tohle jednou také zvládnou. Popisným jazykem doprovází pedagog nezúčastněný hry moment slovy, "výborně, vidím, že se Vám daří rodiče, ale Vaše děti s napnutýma rukama vůbec netuší, co se tam nahoře odehrává." AHA EFEKT pomáhá k tomu, že rodiče skloní svá záda, v nepohodlné a jim teď již nepřirozené pozici, ale blíže dítěti si uvědomují- UVĚDOMĚNÍ- a našli sami další důležité slovo. Povedlo se, zvládli to, radost byla naprosto nehraná, i rodiče i děti vyskakují, smějí se, jsou naladěni na společnou vlnu. Reflektujeme, zkoušíme hodnotit, povídáme si o tom, co zažili, co proběhlo. Děti začínají, umí to. Jsou zvyklé, je jim to přirozené. Rodiče se velmi dobře "chytají" a opouští počáteční ostych. Vědí, že vše se děje pro ně, pro jejich cestu. A padají slova jako bylo to těžké, měli jsme vlastně společný cíl. Nebojovali proti sobě, ale jdou SPOLEČNĚ za jedním cílem a ano, bude to těžké a sami našli další slovo.
3.krok slova ...tentokrát si měli rodiče vybrat. Ani děti, ani rodiče nevědí, co je čeká. Jedna skupina beze slov vybírá, druhá trpělivě očekává na to, až zazní hlas, který důvěrně zná. Snad jej pozná???
Sluchová percepce trochu jinak.... Velmi důležitá oblast pro zvládnutí školních dovedností. A s nervozitou, očekáváním a v kombinaci s obavami, zda na mě zbyde ten dort? Přičtěme rušivé elementy, které působí v externím prostředí, což je jistě jedním z faktorů ovlivňujících situaci. ......TRPĚLIVOST je další slovo
Rodiče mají na výběr slova, která jakkoliv zasáhnou jejich mysl. Jedná se o balíček tvořící výrazy vztahující se k životnímu směru, který je čeká, ke dni, který dnes prožívají...nevím? ( třeba KROK, MOTIVACE, VZÁCNOST, CHYBA, VÝKON, PŘÍSTUP....a spousta dalších)
Vyberou a volají, děti si kartičky odnáší a opět běží zpět. Někdo má 2 rodiče, jiný volá 2x. Zvládli, jsou nadšení, úsměvy panují.
3. krok. Ale nyní ze strany pedagogů přichází prosba sestavit větu z výrazů, které mají v rukou všichni společně.
"Časové omezení máte 5 minut"....zděšení!!!!! ano, i děti mají ve škole mnohdy na některé věci málo času a možná by zasloužily víc. Nebo je pedagog limitován. Je těžké to pochopit dokud si to nezažijete???
Tak do práce... Je vidět, jak ve skupině panuje šum, všichni se snaží i ti, co zpočátku stáli opodál. Věta dostává smysl. Víme, že mohla znít věta úplně jinak, neboť jiní rodiče, by si vybrali jiná slova a dokázali by jiné věci. Některé výrazy si uvědomují mezi sebou, kdo si zvolil jaké slovo, proč, možná, kdo ví, v tu chvíli mění svůj záměr, pocit proč tak udělal, co vlastně cesta do školy pro něj, pro jeho dítě bude???
ČAS .... je dalším ze slov
a věta je nádherným zakončením úvodní fáze a ze všech je cítit USPOKOJENÍ .....a ZAŽÍT ÚSPĚCH byť ve hře, ve spolupráci, při uvědomění si, je to, co potřebuje každý z nás. Děti si pro tento pocit nechodí do školy, žijí pro něj!!!! A našli další slovo.....
4.krok Samotné pasování
Jako první byla obdarována paní ředitelka školy, která je především výborným vnímavým člověkem pracujícím metodami, které podporují individualizaci v 1. ročníku na Základní škole. Ale i ona při pasování slova "Budu si věřit" nebrala na lehkou váhu. "Budu se snažit, aby se jim nechtělo zpátky do školky", řekla a když si bude věřit, víme, že to dokáže....
A pasování pokračovalo... Každý, kdo na základě anonymního popisu získaného z vyprávění dítěte se poznal, nic nebylo připravené, tudíž opět vyžadovalo vše od dětí i rodičů velkou POZORNOST... a v batůžku, který byl poté dárečkem se skrývaly dvě tajné věci. Hmatové smysly a jejich zapojení už vyžadovalo velkou dávku SOUSTŘEDĚNÍ, ale opět děti vše zvládly. V případě, že jedna dívka shledala předmět jako pro ni nezajímavý, pojmenovala pouze jeden. A to je obrovská sebedůvěra, schopnost se negativně vyjádřit a umět odmítnout. Vždyť to neumí kdejaký dospělý dnes. Je skvělá a před ní klobouk dolů.
Dárečky, stužky, batohy, prohlížení deníků našich dětí společně s rodiči, povídání..

A??, Teď to přijde. A možná?
Ne.......On přišel vážně,...... KOUZELNÍK
A naučil jednu dívenku i kouzlit...a nás i rozesmál, došlo i na slzy,......bylo to skvělé, takové, jaké má loučení být!!!!! Velkolepé!!!!

A my jsme si cíl splnili možná víc, než jsme předpokládali. Chtěli jsme vytvořit KRUH- RODINA-DÍTĚ-ŠKOLA. O něm jsme snili. A ten máme...
Díky Vám, neuvěřitelným rodinám, dětem.
Děkujeme Vám a velmi si vážíme všeho, co děláte především pro Vaše děti
Hanka Plachá

Období

Statistiky

  • 157 fotek
  • 0 se líbí

Nastavení

Nahlásit album
Reklama
Reklama

Pokračujte v prohlížení

Jestli se vám album líbí…

Přihlásit se na Rajče Prohlédnout znovu
Spustit prezentaci Zastavit
TIPZměny uložíte také pokračováním na další fotku či video a zrušíte je klávesou ESC.
Přidejte do popisu štítky (např. #svatba #cestování) a fotku či video tak objeví více lidí.
Když si budeš věřit, dokážeš všechno- " Pasování na školáka" MŠ 6/16
Komentáře Přidat